Martina Haag, Det är något som inte stämmer

Den här gången låter hon ett stråk av smärta och pina löpa genom historien. Det känns äkta och är modigt gjort. Det är också intresseväckande och humorn lyser klarare nu, när den får kontrastera mot en mörkare bakgrund. Icakuriren

Men så börjar Martina Haag berätta om en skilsmässa så att jag tappar andan: få kan beskriva känslor som hon. Sorgen, ångesten, självförtroendet som bara försvinner. Delar av den här boken är bättre än allt annat Martina Haag har skrivit. Dagens Nyheter

Man hör om hur det händer andra. Man tycker synd om dem. Och man vet, innerst inne, att det aldrig kommer att hända en själv. Men man har ingen aning.

Det här är en roman om överlevnad. Om betydelsen av en rödrutig jacka. Om tama järvar med eldkastare. Om en bottenlös fjällsjö, dit ingen får gå, och om hur man reser sig, trots att man är helt säker på att man inte orkar längre.

Martina Haag är författare, skådespelare och föreläsare. Hon är också aktuell med filmatiseringen av Glada hälsningar från Missångerträsk.

Martina Haag är gäst på Bokens Afton, tisdag 23 februari.

Omdömen
”Romanen är intensiv och stark, ärlig i sitt tonfall, genomstungen av smärta. Men också av drastisk galghumor.” /Östgöta Correspondenten

”Men i de partier som skildrar spelet mellan makarna och Petras totala ensamhet i det att hon fortfarande vill vara med honom – ändå – där spelar genrer ingen roll. Där är det bara hudlöst och gripande, då är det bara en bok och en författare som lyckas med det som många författare kämpar för att göra: att beröra.”
/Anneli Dufva, SR Kulturnytt

”En drabbande text om sorg när den är så illamåendeskapande att man gör bäst i att uthärda dagarna en kvart i taget. Lite som någon som äter vätskeersättning med sked för att inte kräkas upp allt på en gång.”
/Malena Rydell, Dagens Nyheter

”Bitvis är detta den mest drabbande skilsmässoskildring jag läst, en total, obönhörlig ärlighet om upplevelsen av att bli bedragen, ratad och dumpad av den man älskar mest. På riktigt … Under de tokroliga formuleringarna och den ständigt närvarande galghumorn finns också en hisnande, avgrundsdjup sorg … ’Lena Andersson för chicklit-publiken’ Och för alla oss andra. ”
/Jens Liljestrand, Expressen

”Skilsmässohistorien med sin varliga förtvivlan står så bra på egna ben, fast förankrad i ett trögflytande sorgeträsk där varje överlevd kvart är en prestation. ”
/Ingrid Bosseldal, Göteborgs-Posten

”Martina Haag gestaltar personlig sorgebearbetning. Hon gör det rasande intensivt och effektivt … Boken är betecknande inslagen i en tvångströja. Omslaget är nämligen storrutigt – precis som Anders varma filtjacka. Den som Petra använder och som fortfarande luktar Anders. En trygghet att in i det sista klamra sig fast vid. Ni känner igen? Jomenvisst, igenkänning är nu som förr Martina Haags stora paradgren. I farten har hon den här gången skapat en odödlig bild, av betydelsen av en felplacerad ljusstake. ”
/Bodil Juggas, Arbetarbladet

”En fasansfull skildring av en skilsmässa med hög igenkänningsfaktor … årets julklappsbok.”
/Ann Heberlein, Dagens Nyheter

”En både rolig och sorglig roman om sårade känslor, förtvivlan och pånyttfött jävlar anamma. ”
/Kenneth Gysing, Femina

”Den där instinktiva jakten på tecken och försöken att tolka dem – det är så himla bra skildrat … Ilskan och sorgen över det spruckna äktenskapet skriver hon om så att det känns … detta är framför allt kvinnans historia om hur man bryter ihop och kommer igen. Haag lägger ut sitt hjärta till allmän beskådan och i detta finns något väldigt vackert. ”
/Maria Francke, Sydsvenskan

”Skickligt skildrar hon känslan av tvivel och smärtan i att bli lurad och lämnad … Om man på en skala är tio glad när man gifter sig, gör det femtusen ont att skilja sig, skriver hon. Förvånansvärt mycket av den smärtan gör hon begriplig. Jaså, är det så illa det känns? Sträckläsning för alla med normal empatisk förmåga. ”
/Inger Melin, Borås Tidning

”Martina Haag skriver så allmänmänskligt överjävligt ärligt att historien inte behöver vara sann, den är ändå sann. För vi är likadana i smärtan, i ilskan och i sorgen … En naken beskrivning av sorg som biter sig fast. ”
/Sofia Bergström, Trelleborgs Allehanda

”Men så börjar Martina Haag berätta om en skilsmässa så att jag tappar andan: få kan beskriva känslor som hon. Sorgen, ångesten, självförtroendet som bara försvinner. Delar av den här boken är bättre än allt annat Martina Haag har skrivit.”
/Lotta Olsson, Dagens Nyheter

”Det här är det – i särklass – bästa Martina Haag har skrivit. Läs.”
/Malin Persson Giolito, Amelia

”Den är otroligt smärtsam … Välskriven och stark.”
/Malou von Sivers, TV4 Efter tio

”Ärligt, naket, ingen smutskastning … den är djupaste sorgen, mitt liv blev inte som jag hade tänkt det och jag kan inte göra någonting åt det.”
/Ann Söderlund, TV4 Efter tio

”En ihållande känsla genom hela boken som är så otroligt smärtsam … det är sveket i sig … att bli förd bakom ljuset av den som ska stå en allra närmst.”
/Sanna Lundell, TV4 Efter tio

”Hennes roman är en av de mest realistiska beskrivningar av ett äktenskaps upplösning som jag läst. Fullständigt naket lägger hon ut sorgen och vreden över att bli dumpad … En nattsvart skildring av hur ett äktenskap slås i spillror … Det är en modig bok, jag sträckläste den.”
/Yvonne Gröning, Dala-Demokraten

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *