Jo Nesbø, Macbeth


Kommissarie Macbeth är stadens främsta polis. När ett tillslag mot en stor knarkleverans förvandlas till ett blodbad blir det hans uppgift att rensa upp. Macbeth tycks ha allt inom räckhåll – makt, pengar och respekt. Men han är även en före detta missbrukare, med ett trasigt förflutet. Plågad av hallucinationer och paranoia kommer han inte att kunna få det som rättmätigt är hans, om han inte dödar för det. Jo Nesbø har förvandlat Shakespeares berömda pjäs till en gastkramande thriller om makt, hämnd och skuld.

Jo Nesbø är den framgångsrike börsmäklaren som sadlade om till författare. Vid sidan av författarskapet är han även sångare i rockbandet Di derre.

I sitt hemland Norge är Jo Nesbø den absolut störste kriminalförfattaren genom tiderna och han blir alltmer populär för varje ny bok. Sammanlagt har Jo Nesbøs böcker sålt i över 28 miljoner exemplar världen över. De är översatta till fler än 50 språk och finns tillgängliga i långt mer än 100 länder. Bara i Norge har böckerna om Harry Hole sålt mer än en miljon exemplar.

Men framgången sträcker sig långt utanför Norden. I både USA och Storbritannien har han uppmärksammats med strålande recensioner och stora kampanjer. I dag räknas han som ett av de stora internationella namnen inom genren.

Recensioner
Jo Nesbøs bok Macbeth är del av ett internationellt samarbete mellan ett tjugotal förlag, fyrahundra år efter Shakespeares död, med syfte att det ska bli ett antal böcker av några av vår tids mer kända författare som Margaret Atwood, Gillian Flynn och Anne Tyler.

Shakespeares Macbeth är en riktigt blodig och mörk historia. Och inte mindre blodig blir den när Jo Nesbø sätter tänderna i den och förflyttar dramat till Skottland på 1970-talet till en grym och smutsig industristad i Skottland, där det dimmiga vädret matchas bara av den moraliska smog som karaktärisera dess invånare.

Jo Nesbø är hyfsat trogen originalet trots att han förflyttar berättelsen till en annan tid och andra förutsättningar. Det är spelsyndikaten, knarkhandeln och MC-gängen som blir förutsättningarna på Nesbøs scen. Här finns Shakespeares Duncan, kung över Skottland, som polisdirektör. Banqou och Duff, generaler i kungens arme, är i Nesbøs version lägre chefer inom polisen

Macbeth, chefen för polisens specialenhet Gardet, vill störta Duncan och ta över makten inom polisen. Men bakom Macbeth är det Lady som styr, det är hon som viskar konspiratoriska idéer i Macbeths öra. Och Macbeth lyssnar.

Den som kan sin Shakespeare vet att Macbeth dödar kung Duncan av Skottland och skyller mordet på dennes närmaste betjänter. Så också i Nesbøs version och det stannar inte heller vid detta. Men som man bäddar får man ligga. Ett mord kräver flera mord. Slutscenerna är blodiga såväl i originalet som i Nesbøs.

Berättelsen handlar om makt, hämnd och skuld, allianser byggs och raseras. När de inte längre behövs för den egna makten är allianserna förbrukade och kan kastas. Liv eller död avgörs helt enkelt av om det gynnar den som sitter på makten.

Det är en lysande idé att Nesbø tolkar Shakespeares roman som en polisroman men den är milslångt ifrån hans tidigare Harry Hole romaner. Med 618 sidor kan man kanske känna att Nesbø landat poängen långt innan den oundvikliga, ordrika konfrontationen mellan Macbeth och Duff, (Macduff i Shakespeares original).

Lennart Bergström
Bokhandlare




Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *