Niklas Natt och Dag, 1794

Copyright/fotograf: Thron Ullberg

Nu kommer uppföljaren till succéromanen ”1793”, som tagit Sverige och världen med storm.

En mor sörjer sin dotter, dräpt på sin bröllopsnatt. När ingen annan vill utreda dödsfallet frågar hon den ende som återstår, en enarmad palt som sörjer sin döde vän. På Danvikens hospital, i utkanten av Stockholm, sitter en ung ädling och våndas över det vidriga brott han anklagas för.

I den andra delen i Niklas Natt och Dags ”Bellman noir”-trilogi, får vi åter följa Mickel Cardell och Anna Stina Knapp och den myllrande och ruttnande värld som är deras, där vad lite som återstår av den gustavianska ärans prakt är statt i sönderfall. Niklas Natt och Dag visar att han är långtifrån färdig med sin brutala och nakna skildring av det sena 1700-talets mörkaste vrår.

Niklas Natt och Dag, var chefredaktör för tidskriften Slitz mellan
oktober 2006 och oktober 2008, då han övergick till frilansverksamhet.
Niklas är multiinstrumentalist och spelar förutom gitarr, även
nyckelharpa, munspel, mandolin, mungiga och shakuhachi (japansk
bambuflöjt). Han bokdebuterade 2017 med romanen 1793, som fick ett överväldigande mottagande både i Sverige och världen över.

Läs här om hans debutbok, 1793 och recensionerna av den.

Sagt om boken
”Stockholm har aldrig varit svartare”, Anders Kapp recenserar boken 1794 här.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *