Hanna Nordenhök, Underlandet


Underlandet rör sig människor på olika platser genom en olycksbådande samtid fylld av övergivenhet och falska sken. Deras parallella liv har till synes ingenting med varandra att göra men de är alla lögnare eller bedragna, eller bådadera.

En hemlös kvinna driver runt mellan städer och orter på den amerikanska västkusten där hon utger sig för att vara ett barn. På ett hotell i Aten blir två rivaliserande katalanska journalister indragna i ett högt spel om fakta och fiktion. I en överdådig villa på skånska slätten barrikaderar sig en hemmafru som väljer att ljuga på andras bekostnad för att få behålla det enda liv hon står ut med att leva. Runt deras öden tornar en spegelsal av opålitliga gestalter upp sig: bluffande barn, dopade kampsportare, spökskrivare och ekobrottslingar.

Underlandet är en fängslande studie i bedrägeriets olika ansikten – med glasklar blick skildrar Hanna Nordenhök en kameleontisk tillvaro där sanning och lögn aldrig enkelt går att skilja åt.

Författaren

Hanna Nordenhök, född i Malmö 1977, debuterade som uppmärksammad poet men har främst blivit läst för sina drabbande, mörkt förtätade romaner. Hon har fått flera utmärkelser för sitt författarskap och hennes senaste bok Caesaria (2020) tilldelades Sveriges Radios romanpris och nominerades till Tidningen Vi:s litteraturpris. Hanna Nordenhök är också verksam som översättare och har lovordats för sina översättningar från spanskan av bland andra Fernanda Melchor, Andrea Abreu och Gloria Gervitz. Sedan flertalet år skriver hon även litteraturkritik, och belönades 2019 med det då nyinstiftade Madeleine Gustafsson-priset där hon i motiveringen kallades ”en allt nödvändigare röst i det svenska kritikerlandskapet”.

Recension

Vi kastas rakt in i handlingen, eller skall vi säga handlingarna. Hanna Nordenhöks nyutkomna roman, innehåller tre längre berättelser. De saxas med varandra. Och däremellan finns några kortare avsnitt, som hon valt att kalla ”fallbeskrivningar”. Den gemensamma nämnaren är bedrägerier. På ett intressant och skönlitterärt högklassiskt sätt, närmar hon sig lögnernas aktuella värld. Berättelserna handlar om ekonomi och om psykologi bland bedragare och bedragna.

”Underlandet” är titeln på boken, men också på en av berättelserna. Här får vi möta en flicka, som senare visar sig vara en något äldre kvinna. Hon livnär sig på att stjäla. Hon är tjuven som tar mat och saker. Flickan gömmer sig i smutsiga utrymmen intill en strand eller lurar människor som tycker synd om henne, så att hon för en tid får sova i en säng och duscha. Det blir till en livsstil, som hon behåller. Vi blir förvånade över hur berättelsen slutar.

I nästa berättelse förflyttar vi oss från samhällets sociala undervegetation till en överklasstillvaro. Även här är det en kvinna som spelar huvudrollen. Hon kommer från fattiga förhållanden, men har sedan gift sig rikt och lever i uppseendeväckande lyx i en stor villa, ett ”hus på slätten”, tillsammans med sin man och två barn. Barnen får var sin Tesla, när de växt upp. Ingen anar något i omgivningen. Men kvinnan lever med en lögn, som sipprar fram vid några tillfällen och framför allt på slutet. Berättelsen är mycket spännande och skapar kalla kårar längs ryggraden hos läsaren, som en värsta deckare.

I den tredje av de stora berättelserna möter vi två män i tidningsvärlden. De är konkurrenter, journalister som är karriärsugna. Avundsjukan hos den ene gör att han ”avslöjar” den andre. Den mannan faller drastiskt socialt och ekonomiskt. Men bygger avslöjandet bara på den avslöjade mannens lögnaktiga beskrivning av verkligheten? Eller är båda inlindade i massmediala lögner?

Jag rekommenderar Hanna Nordenhöks bok till läsning. Den kan läsas som en deckare, även om författaren inte sätter den stämpeln på sin bok. Den enda kritik jag har är att ”Underlandet” hackas sönder av alla uppdelningar av berättelserna. Men det kan finnas en mening med det också. Dagens samhälle är uppdelat och splittrat.

Ingalill Eriksson
Sundsvall den 24 maj 2023

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *