Sara Danius, Sidenkatedralen

Foto Thron Ullberg

Efter succéerna Den blå tvålen och Husmoderns död arbetade Sara Danius med två projekt som aldrig hann färdigställas; en samlingsvolym med publicerade artiklar och essäer i skilda ämnen, samt en bok om hennes favoriter inom fotokonsten. Sidenkatedralen samlar dessa projekt i en volym. Här finns förord till nyöversatta klassiker som Madame Bovary och Gruppen, essäer om Svetlana Aleksijevitj och Selma Lagerlöf, och de sommar- och vinterprogram som talade till så många. Men också texter om banbrytande fotografer, exempelvis Lucia Moholy och Louise Dahl-Wolfe, samt texter om Svenska Akademien. Allt präglat av Sara Danius omisskännliga blandning av bildning och briljans.

Recension

Caroline Nilsson har läst Sara Danius sista bok, Sidenkatedralen. Här är hennes recension.

Med en gränslös beundran inför litteratur, bildning och briljans som signum. Här är en ambassadör för litteratur, kultur och personlig integritet. 

En kvinna som gick sin egen väg och strödde mod på andra kvinnors kvarn att också göra detsamma.

Vi får vi ta del av ett urval av författarens publicerade artiklar, essäer och favorittexter om mode. Bland texterna möter läsaren ett fantastiskt språk, ett stort hjärta och ett stort mått humor. Allt värvat med en tidlös, för att inte säga magisk, elegans.

Detta är en litterär skatt; ett bibliotek i miniatyr. Här finns ett kollektiv av texter, skildringar och berättelser. Skilda på många sätt, förenade på alla vis genom författarens röst.

Denna bok bär orden från en outtröttlig penna med bläcket doppat i myllan av verkligheten.

Läsarens resa går genom dur och möter moll. Det är en läsning som blixtrar av livfullhet, karaktär och fantastisk stil.

Sällan en nyhet; men här lyser boken av Danius storhet. Jag får gåshud. 

Det är mäktigt, delikat och mångbottnat.

Författaren har en imponerande skärpa för att skildra, belysa och vikta strömningar, tangera fenomen och på sitt vis titulera tiden. Där och då, likaväl som nu och här. 

Denna bok växer läsaren in i – aldrig ifrån. Det är texter att leva med, återkomma till och njuta av länge och ofta. 

Hon sätter punkt där andra sätter tankestreck. Med stil – i helhet och varje detalj – grundad i sig själv, sitt språk och sitt modus.

När sista punkten ebbar ur är det till tonerna av – inte förvånande – ”Simply the best”. Här är boken med det bästa av den bästa.

More is more. Och ja, Sarah Danius penna i denna bokskrud ger oss simply the best. 

Caroline Nilsson

Författaren

Sara Danius,1962–2019, författare och professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet. Hennes internationellt uppmärksammade avhandling The Senses of Modernism (1998) handlade om förhållandet mellan teknologi, varseblivning och modernistisk estetik. År 2000 kom essän Prousts motor och 2013 gav hon ut Näsa för nyheter. Essä om James Joyce samt den mycket lovordade och uppmärksammade Den blå tvålen. Romanen och konsten att göra saker och ting synliga. Hon har gjort sig känd som essäist och är också kulturskribent i Dagens Nyheter. I februari 2014 tilldelades hon DN:s kritikerpris Lagercrantzen. 2013 utsågs Sara Danius till ledamot i Svenska Akademien och 2015 blev hon den första kvinnan på posten som ständig sekreterare.