Frida Skybäck, De rotlösa

En gir med berörande läsglädje

Att kalla Frida Skybäck för debutant är naturligtvis alldeles tokigt men ändå lite sant; De rotlösa är hennes nionde utgivna bok men hennes första spänningsroman, närmare bestämt family noir för att genreprecisera. Efter fem böcker inom historisk romance och tre mycket framgångsrika feelgoodböcker har hon redan en stark position hos läsarna; hon behärskar berättandets olika grenar och när hon nu debuterar inom spänning blir det dramatiskt, spännande och berörande om familjeband, klasskillnader och kärlekens gränslöshet. Som läsare kan vi bara imponeras av modet att byta inriktning och läsglädjas åt hennes skicklighet inom ett för henne nytt område.

Ett centralt nav i denna berättelse är relationen mellan två syskon, Lydia och Dani, som haft en tuff uppväxt i ett av Malmös fattigaste områden. Storasyster Lydia, egentligen Lidija Simovic i folkbokföringen, bor med pappa Branko som drabbats av en stroke och behöver hjälp, hennes mamma är död; de har en sliten lägenhet i ett av Malmös värsta områden. Föräldrarna flydde kriget i Kroatien och hamnade i Malmö. Pappan pratade ofta om hemlandet, om sin pappas restaurang, ”den finaste i hela Zagreb”, och drömde länge om att starta en liknande restaurang i Malmö. Så blev det inte. Inte alls.

När polisen Christian Wallin en dag kommer på besök är Lydia inte förvånad, det händer då och då att polisen går runt och knackar dörr för att försöka hitta vittnen till något som hänt i området. Lydia har aldrig sett något, hon vill inte bli inblandad. Hon har inte haft det så lätt i uppväxten men är stark och klarar sig rätt bra, har ett fast jobb på vårdhemmet Rönnen.

Men det är inte någon rutinmässig dörrknackning som polisen sysslar med; han söker hennes ett år yngre bror Dani men vägrar tala om varför. Hon kollar på nyhetssajterna för att se om det hänt något och bland annat finns det nyheter om en ung kvinna som varit försvunnen i fyra dagar. Så småningom visar det sig att polisen misstänker Dani för att ha kidnappat henne. Hon blir desperat, de två syskonen har alltid stått varandra mycket nära, hon tror inte att Dani gjort något så dumt, hon vill på alla sätt hjälpa honom. Deras storasyster Mila vill inte hjälpa till, hon vill inte vara delaktig i något som på något sätt kan hota hennes perfekta liv, liksom polisen är hon övertygad om Danis skuld. Allt mer förtvivlad gör Lydia precis allt hon kan för att ta reda på vad som egentligen händer.

Dani, egentligen Daniel, råkade värre ut i ungdomen än Lydia, bär på ett mörkt förflutet. Redan som trettonåring värvades han av ett kriminellt gäng, det blev allt värre, han greps och dömdes för misshandel och narkotikabrott. Men han har verkligen slitit för att bryta sig loss från de kriminella kretsarna sedan han avtjänat sitt straff. Hans lägenhet är liten och sliten, med den är hans egen och det var ett stort steg för honom när han skrev på kontraktet. Han har också fått jobb, arbetar som barista på Wayne´s Coffee vid Turning Torso i Västra Hamnen, något han är mycket stolt över. Men det är inte lätt att helt frigöra sig från det gamla gänget.

Lydia äger berättarrösten i bokens första del och Dani äger den andra delen. Berättelsen rör sig i nutidens händelser med tillbakablickar på den dåtid som leder fram till den situation som de befinner sig i nu. Det är en starkt berörande och trovärdig skildring av två unga människor som sliter för ett bra liv trots rätt usla förutsättningar och ständiga motgångar. Här finns också en stark syskonkärlek som ibland ger den kraft som krävs för att ta sig igenom svåra hinder.

I den tredje och avslutande delen är det Linnea Arvidsson, den unga försvunna kvinna som Dani misstänks ha kidnappat, som har berättarperspektivet. Hon kommer från en helt annan bakgrund, växte upp i Grängesberg, är nu bosatt i det välbärgade området Västra Hamnen och studerar vid Malmö universitet. Äldre pojkvännen Richard är redan är igång med en mycket framgångsrik karriär som börsmäklare, reser mycket och har gott om pengar.

Själva grundkonceptet för berättelsen är starkt och inte så vanligt i dagens spänningsutgivning; det påminner en smula om Mattias Edvardssons senare böcker, nu senast En familjetragedi, kammarspel där vi kommer mycket nära några få personer och deras relationer. Det här är en miljö som engagerar Frida Skybäck och som hon behandlar med stor skicklighet, hon har en fantastisk förmåga att skriva fram intressanta och komplexa människor. Hon gör det också med ett härligt språk. Här finns starka perspektiv om familjerelationer, klass, kärlek och de många förutfattade meningar som vi alla kan ha så lätt att fastna i.

Efter sina tre senaste framgångsrika böcker har många kallat henne för den svenska feelgood-drottningen. Det är riktigt imponerande att från de positionen ha modet att gå vidare och pröva något annat och att dessutom göra det så bra. Det känns som en ganska riskfri gissning att hon kommer att skörda framgångar även på den nya arenan.

Anders Kapp, 2021-09-23
Text från bloggen Kapprakt