Ragnar Jónasson, Aska

Andra boken i Det mörka Island-serien

»Tveklöst den hittills bästa boken i serien.« | The Guardian 

»Ruggigt bra.« | Washington Post  

»Är detta världens just nu bästa deckarförfattare?« | The Times    

»Ragnar Jónasson har en otäck förmåga att bygga upp skrämmande scener.« | Lotta Olsson, DN


En man hittas brutalt ihjälslagen på stranden till en fridfull fjord på norra Island. En ung journalist lämnar Reykjavík för att utforska fallet på egen hand, omedveten om att en oskyldig människas liv står på spel.

På den minimala polisstationen i Siglufjörður kämpar Ari Þór Arason och hans kollegor med ett alltmer förbryllande fall, samtidigt som den arktiska sommarens 24-timmarsljus börjar förvandlas till mörker av ett askmoln från ett vulkanutbrott – och samtidigt som polisernas egna, personliga problem driver dem till deras yttersta gräns.
Vilka hemligheter har den döda mannen burit på, och vad döljer den unga journalisten? Medan outtalade fasor från det förflutna hotar dem alla, och mörkret djupnar, blir utredningen till en kamp mot klockan för att hitta mördaren innan ytterligare någon mister livet.

RAGNAR JÓNASSON [f. 1976] är det senaste stora stjärnskottet inom den isländska kriminallitteraturen, internationellt hyllad som en av de främsta nya »Nordic noir«-författarna. Mörkret, den första boken om Hulda Hermannsdóttir, hyllades av kritikerna och blev en internationell storsäljare. Aska är den andra boken i Ragnar Jónassons Det mörka Island-serie, om polisen Ari Thór Arason.

Ingalill Eriksson recenserar

Tidigt i boken hittas ett lik utanför ett hus. Det är Elias Freysson, byggnadsentreprenör, som blivit ihjälslagen med en planka, en planka med en spik i. Utan spik hade Elias nog inte dött. Han hade då bara straffats för sina elakheter och ogärningar.

Genom hela den spännande deckarhistorien får vi ta del av osämja och intriger inom den lokala poliskåren på Island och inom media, främst TV och nyhetsredaktionen där. Konkurrensen skildras med precision. Det tycks som om författaren har insidesinformation. Till den stora behållningen för läsaren hör också naturbeskrivningarna. Vi som varit på Island minns säkert de ljusa sommarnätterna. Det är ju i vanliga fall ljust dygnet runt i några månader. Turister flockas kring exotiska platser och exotiskt ljus. Men just nu, när mordet sker och mordgåtan skall lösas, råder mörker. Det ligger ett askmoln över Reykjavik på grund av ett vulkanutbrott. Genom tillbakablickar beskriver författaren färska, men också gamla mörka händelser. Den smutsiga och otrevliga askan är som gjord för rysliga historier. I bakgrunden skymtar även en bankkris och efterföljande ekonomiska trubbel. Trots allt byggs så en gigantisk tunnel, där Elias arbetar och basar.

I ett kortare avsnitt får vi även följa med till Katmandu och den nepalesiska landsbygden. Elias har varit där i skumraskaffärer. Polisen och en journalist försöker nysta i vad som egentligen har hänt och motiven för resan. Men de gör så från isländsk horisont.

Det enda jag saknar i boken är baden. På Island råder ju en mycket speciell badkultur. Man badar ute både sommar och vinter och utnyttjar de varma källorna på badhusen. Men det verkar som om Jónasson främst vill skapa dramatiken i den mörka och smutsiga miljön. Slutet är befriande. Symboliskt blir det ett reningsbad, då sanningen uppdagas. Men det blir ingen simtur i den Blå Lagunen. Vissa moln finns kvar när vi når sista sidan.

Sundsvall den 14 oktober 2021

Ingalill Eriksson

Beställ/Reservera boken

Vi kan reservera denna titel åt dig för avhämtning i butiken eller för hemleverans.
Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig. Då kan du också välja om du vill ha hemleverans eller hämta i butiken.