Jonas Albecker, Ingen puls utan din

Förra veckan lanserade 40 olika cityorganisationer en gemensam upplysningskampanj om hur just dina val kan påverka våra stadskärnor och samhällsutvecklingen. Vi kallar kampanjen ”Ingen puls utan din”.

Ibland är det lätt att ta saker för givet. Till exempel att en stadskärna sjuder av liv och lust, butiker, caféer, restauranger, hotell, frisörsalonger, idrott och kultur. Att det doftar från blomsterbutiken och kafferosteriet.

Bakom varje verksamhet finns alltid någon som brinner för sitt jobb, mötet med dig och som bidrar till din upplevelse. För dem betyder du allt.

Tänk på känslan av att klämma och känna på en produkt och att få med den hem med en gång, i rätt storlek. Tänk på alla event som fyller stadskärnan, som gör att det känns mysigt och att du kan känna trygghet för att det är många andra människor i rörelse. Tänk på alla möten med människor du inte alls hade tänkt att möta, ni sprang bara på varandra. Tänk på alla positiva bieffekter ditt besök i stadskärnan ger, fler arbeten, ökade skatteintäkter, nya investeringar, skolgång, barnomsorg och sjukvård.

Beslutet är ditt, men ingen puls utan din. Det finns alla skäl i världen att älska stadskärnan. Många önskar att stadskärnan ska vara mer som den var förr när nästan all handel skedde här. Mitt svar på det är att vår stadskärna aldrig kommer bli som förr, men att vi kan vara med och påverka vilken sort stadskärna vi vill ha i framtiden.

Det just detta vi vill belysa i kampanjen, att det är våra köpbeslut som styr. Väljer vi att göra majoriteten av våra inköp på nätet så kommer andelen fysiska butiker att minska, det är inte svårare än så. Vi kunder drivs väldigt mycket av att det ska vara smidigt och enkelt, samt av priset. Här har alla företagare ett ansvar att utveckla sin verksamhet och möta upp de nya behov som vi konsumenter har.

Vi ser en tydlig trend i pandemins efterdyningar. Vikten av att handla lokalt, hållbart och att få ett gott och kunnigt värdskap. Det är dessa konkreta positiva samhällseffekter vi vill synliggöra med kampanjen och att du kan vara med och påverka hur vår stadskärna ska se ut i framtiden.

Till slut, fem konkreta tips på vad just du kan göra om du vill att Sundsvall ska ha en levande stadskärna:

1. Unna dig själv en fika på stan eller middag på restaurang, eller beställ hem (pandemin har gjort att utbudet av bra take-away är större än någonsin).

2. Köp ett Stenstans presentkort som går att använda i många lokala butiker och restauranger.

3. Lägg en positiv kommentar när du har handlat på din favoritbutik eller lägg ett eget inlägg på sociala medier när klippt dig, ätit riktigt gott eller bott på hotell.

4. Undersök om det du vill köpa finns i Sundsvall och köp det här i stället för på nätet.

5. Tipsa familj och vänner om event som sker i stadskärnan, gå på bio, teater, konserter, idrott och utställningar.

Läs mera om kampanjen på https://www.svenskastadskarnor.se/ingen-puls-utan-din/.

Jonas Albecker,
Stadsutveckling Sundsvall