Recension: Lite död runt ögonen av David Ärleman

En roman om en man, Arto, som är missbrukare, Hans sambo Sofia hittas död av en överdos, med en spruta i armvecket. Arto blir ensam ansvarig pappa till Bodil sex år. Han slutar knarka men livet blir en kamp.

Att lämna Bodil på förskolan, hämta på fritids, laga mat, natta dottern, betala hyra och räkningar. Han har ett jobb på en skolbespisning i köket, men en elev vill att han ska börja langa droger på skolan, alla vet ju att han är en fd pundare. Detta nekar han till att göra, då får han sparken, eleven har skickat ett anonymt brev till rektorn. Drogförsäljning får inte förekomma i skolan. Nu hopar sig problemen, att inte trilla dit i drogträsket. Få pengarna att räcka, han har ju inga referenser men får några timmars jobb att städa på en restaurang men pengarna räcker inte. Han backar tillbaka till den undre världen in i kriminalitet, att stjäla lyxbilar på nätterna, lämna dem vidare till en skum verkstad som säljer vidare något ombyggda. Han är i ständigt behov av barnvakt, nattetid, han kan ju inte lämna Bodil ensam även om hon sover. De få vänner han har blir lite undrande, vill veta varför han behöver barnvakt nattetid. Så snärjer han in sig i en massa lögner och bortförklaringar.

Som läsare förstår jag ju att han inte kommer att orka. Skolpersonalen klagar, socialen blir inblandad. Ska han mista sin älskade dotter, den enda som får honom att vilja leva. Som jag lider med Arto. Slutet av boken blir oerhört dramatiskt, rekommenderas verkligen om man orkar läsa en bok som så starkt berör.
Betyg: 4/5
Monica Gullman

Bokfakta: