Så blev 2022

Av Lennart Bergström

2022 har vi vinkat farväl till och det är dags att fundera på hur året blev. Ett år som dominerats av krig och elände både i Europa och världen. Har läsarnas beteenden ändrats, vilka genrer och format sålde bäst? Kan det ge underlag till lite framtidsspaning?

Först kan vi titta på hur det ser ut generellt, sett över alla format från pocket till inbundet. Det brukar vara så att spänningslitteratur leder över romaner och så blev det även i fjol även om avståndet mellan dessa båda genrer inte är speciellt stort. En hyllad bok som blir storsäljare kan rucka på den balansen.

Men det skiljer sig dramatiskt mellan formaten. När det gäller pocket dominerar romaner klart över spänning, medan när det gäller inbundet är det tvärtom spänning som dominerar över romaner.

För några år sedan var det många som räknade ut pocketböcker som format, men det visade sig inte stämma. Värt att notera är att i julhandeln ökade pocketböcker med 17%! Många titlar kommer nu även ut i formatet storpocket, dvs böcker i samma storlek som inbundna, men med mjuka pärmar och ett lägre pris.

Lite överraskande är att ”populär facklitteratur” seglat upp dramatiskt i volym. Men denna genre menas som exempel, Städa hållbart, Sundsvalls sextiotal, Handbok i inredning, Hälsogåtan, M Vägatlas, osv. Populär facklitteratur och böcker om mat/dryck matchar i volym inbundna spänningsromaner. Det är en tydlig förändring värd att notera.

Bland fackböcker finns även en ”preppertrend” där vi ska förbereda oss för att kunna överleva om apokalypsen kommer. Eller om det bara blir ett gammalt hederligt strömavbrott – eller ett ohederligt cyberangrepp. Ett par exempel Överlev krisen : prepping och vardagsberedskap av Trygve Skanding eller Är du förberedd? : En handbok för krisen av Lars och Lena Wilderäng.

Det skrivs antagligen för fullt på böcker om elektricitet, hur man bygger sitt eget kraftverk som kanske drivs med biogas för den som bor på landet. Och givetvis hur man bygger sitt eget energilagringssystem? Det skulle inte förvåna mig om det kommer en handbok om hur du bygger ett eget skyddsrum, som många i London byggde under Blitzen.

Hade pandemin ett finger med i spelet när ”upplev naturen”-rörelsen uppkom? Mycket troligt, eftersom antalet titlar ökat dramatiskt, t ex Stuglandet : En guide till fria övernattningar av Kjell Wovles, Ut! : En guide till att njuta av livet utomhus av Anna Jönsson Haag och Hemma därute – handbok i naturnärhet av Mats och Åsa Ottosson, som blivit utsedd till Årets Pandabok 2023 av Världsnaturfonden.

Finns det någon innehållstrend på den skönlitterära sidan? Nej, jag kan inte se någon tydlig sådan. Det ska i så fall vara att det har kommit många ”feelgood” titlar, som t ex Emma Hambergs Je m’appelle Agneta, Lucinda Rileys böcker, osv.

Ett fenomen, som drivit en trend inom skönlitteratur är appen TikTok, med hashtaggen #booktok. Där samlas unga vuxna som läser och recenserar framförallt böcker på engelska. Vissa titlar blir ofantligt populära genom att influencers, med många följare, tipsar om dessa. Även i Sundsvall kan vi konstatera att unga vuxna läser mer och mer, framför allt av de titlar som fått stort genomslag på #booktok.

Bland barn- och ungdomsböcker har trenden gått från trollkarlar till vampyrer, sjöjungfrur och enhörningar. För att inte tala om dagböcker för alla möjliga målgrupper, gärna med serietecknare som författare eller illustratörer.

Framtidsspaning

Hur blir 2023?

  • Populär facklitteratur kommer att öka, vilket innebär ännu mer ”prepping” handböcker.
  • Fackböcker inom historia, samhälle och ekonomi har ökat på senare år och den trenden fortsätter.
  • Fackböcker inom mat/dryck kommer att handla mer om ekonomi, råvaror och kvalitet.
  • Pocket kommer att öka ytterligare, i första hand drivet av unga vuxna.
  • Under och efter pandemin finns en ”handla lokalt”-trend som stöttat lokala bokhandlare där kunderna är beredda att betala lite extra för att få den service och upplevelse det innebär med en lokal butik.
  • Influencers får större påverkan på läsandet. Många professionella influencers lever på inkomster från sponsring vilket öppnar möjligheten att ”köpa” recensioner på populära sidor på nätet.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *