Bokhandeln bakom kulisserna – hur har vi hamnat där vi är i dag?

Anders Petter Landin

Vängåvans bokhandel har sina anor från 1840-talet, då affärsmannen Anders Petter Landin startade den första bokhandeln i Sundsvall, Landins Bokhandel och drev den från 1 juli 1840 till 1847. Den bokhandeln låg ungefär där Riksbanken står nu. 1841 grundade han även en tidning som fick namnet Alfwar och Skämt, som 1873 ändrade namn till Sundsvalls Tidning.

Landin sålde 1847 bokhandeln till ett bokhandelsbiträde från Gävle, Erik Hollner, och bytte namn till Hollnerska bokhandeln. Den verkar ha blivit en bestående verksamhet och blev en träffpunkt under många år på 1800-talet. Bokhandeln såldes år 1887 till Carl Oscar Collin. Han bytte namn till Collinska Bokhandeln och flyttade till Sundsvalls Enskilda Banks lokaler vid Vängåvan. Bokhandeln drabbades svårt av Sundsvallsbranden 1888. 1893 övertogs Collins bokhandel av Janne Sunesson och bytte då namn till Sunessons bokhandel. Den var då efter branden 1888 inrymd i bankhuset, (nuvarande Klang Market). Janne Sunesson kom att verka som bokhandlare i Sundsvall i mer än 60 år.

Så kom Arne Jonzon till Sundsvall från Stockholm år 1952 och efter en del turer tog över Sunessons bokhandel. Han drev bokhandeln under namnet Jonzons Bokhandel i 31 år då jag tog över bokhandeln 1983 och bytte namn till Vängåvans Bokhandel.

En 183-årig historia på några rader. Vill du läsa en mer utförlig berättelse kan du göra det här.

Det har blivit 40 år sedan Arne Jonzon lämnade över nycklarna till mig. 40 år av konstant förändring men ofta utveckling till det bättre.

Digitaliseringen förändrar spelplanen

Det som karaktäriserar dessa 40 år är digitaliseringen, som tog sin början i slutet av 80-talet. Tidigare hade allt jobb skett manuellt. För att söka böcker fick vi från förlagen microfiche-kort där aktuella titlar fanns. För att läsa fick vi använda en apparat som förstorade texten så att den gick att läsa, så kallade microfiche-läsare. För att hålla koll på lagret användes SRO-kort. Med varje bok kom ett maskinläsbart papperskort, som visade titel och författare samt pris. När boken såldes i kassan tog vi hand om SRO-kortet och kunde därför hålla koll på försäljning och lagerstatus. Kassaapparaten användes bara för att registrera köpet och ge ett kvitto. Alla betalningar var givetvis med kontanter, men så småningom dök kreditkortet upp.

Ville kunden betala med kort, så tog man fram en ”slip”, som man fyllde i med aktuell summa. Sedan lades slipen i en kortdragare tillsammans med kreditkortet och så hyvlade man över slipen så att kortets nummer och namn trycktes på den. Kopian gick till kunden och vi kunde skicka in stammen till banken för betalning. Någon saldokoll var givetvis inte möjlig, men vi hade spärrlistor att titta i för att se om kortet var giltigt eller inte.

Datatekniken gör sitt intrång

På 90-talet kom de revolutionerande PC- och MAC-datorerna, som gjorde det möjligt att digitalisera många funktioner, som t ex fakturering och bokföring. Vi kunde även söka böcker med hjälp av databaser på disketter, som i början var stora i format men blev så småningom mindre och mindre men lagrade mer och mer data.

Men uppkoppling mot andra datorer över Internet kom först långt senare i slutet av 90-talet, men då tog utvecklingen ett riktigt skutt. Nu blev det möjligt att söka information i stora databaser som fanns någonstans i världen, det gick att beställa böcker digitalt från förlagen, det började gå att skicka och ta emot meddelanden över nätet, ”mejla”. Sådant som vi tar för givet i dag. Men allt detta gjordes från stationära PC- och MAC-datorer. Smarta telefonen var ännu inte uppfunnen. Mobila telefoner kom på 90-talet, men de var stora och tunga och gick konstigt nog bara att ringa samtal med.

Bokbranschen omstruktureras

Samtidigt med den tekniska utvecklingen pågick en omstrukturering av detaljhandeln. Man började inse att ”tillsammans blir man bättre”. Så också i bokbranschen. Bokhandlarna började organisera sig i ”kedjor”. Ett antal butiker beslöt sig att jobba tillsammans, lägga gemensamma beställningar hos förlagen för att få bättre priser, skapade en gemensamt arbetsgrupp, ett ”kedjekontor”, som producerade reklammaterial för alla butiker, skötte förhandlingar med leverantörer, osv.

Vi blir INFO och sedan BOKIA

INFO-kedjan blev vår kedja några år i början av 80-talet. Hur många butiker som ingick kommer jag inte ihåg, men det var ganska många. INFO-kedjan smälte så småningom samman med BOKIA-kedjan i slutet av 80-talet. En kedja som kom att ha en betydligt mer tydlig struktur, med ett aktiebolag, BOKIA AB, som du som bokhandlare ägde genom att inneha aktier i bolaget. Det skapades ett kedjekontor med en VD och ett antal anställda, som kom att göra allt som INFO-kedjan gjorde, men ännu mycket mer, som t ex att hantera utbildning av ägare och anställda.

Förutom BOKIA fanns ett antal andra kedjor inom bokbranschen, som bl a UGGLAN, JB (som underligt nog står för ”Julbocken”) och Akademibokhandeln. Alla kedjor, utom Akademibokhandeln, bestod av butiker som ägdes av fysiska personer. Akademibokhandeln däremot var en bokhandel med en mängd butiker i landet, som alla ägdes av Kooperativa Förbundet.

Så blev vi ”Akademibokhandeln”

Under 00-talet ökade konkurrensen stadigt från näthandeln, från dagligvaruhandel och andra kedjor inom andra branscher som även sålde böcker. En tanke om sammanslagning av kedjor uppkom i början av 01-talet vilket resulterade i att vid årsskiftet 2012/2013 slog Akademibokhandeln och BOKIA ihop sina verksamheter och beslutade att bedriva den nya gemensamma bokhandelskedjan under varumärket Akademibokhandeln. Akademibokhandeln ägs av Bokusgruppen, som 2021 börsnoterades på Nasdaq First North.

Även kedjorna UGGLAN och JB slogs ihop några år senare och drivs numera under namnet UGGLAN med drygt 80 butiker över hela landet. Närmaste UGGLAN-butik finns i Härnösand.

Förutom kedjorna finns det även helt fristående bokhandlare, som ofta har specialiserat sig på en viss genre, t ex Science Fiction Bokhandeln i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Akademibokhandelskedjan har i dag ca 100 butiker över landet, varav 25 är franchisetagare, som ägs av fysiska personer. Vängåvans Bokhandel är franchisetagare på varumärket Akademibokhandeln. Vad det innebär återkommer jag i en senare artikel.

På den vägen är det. 183 år sedan Anders Petter Landin startade sin bokhandel inte så många meter från där vi befinner oss i dag. Var befinner vi oss om ytterligare 183 år?

Share:

3 kommentarer på “Bokhandeln bakom kulisserna – hur har vi hamnat där vi är i dag?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *