Niklas Natt och Dag, Ödet och hoppet

Niklas Natt och Dag är tillbaka med en ny episk och drabbande romansvit.

Författarporträtt

År 1434: Kalmarunionen knakar i fogarna. Från Danmark styr Erik av Pommern med osäker hand. Ett uppror bryter ut i norr, lett av bergsmannen Engelbrekt Engelbrektsson. Till hans sida skickas den unge Måns Bengtsson att vinna Engelbrekts gunst för att främja den ätt som bär sköld i guld och blått. På Göksholm vid Hjälmarens strand lämnar han mor, far och syster. En förlorar sig i saknad, en smider ränker om tron och krona, en ges möjlighet att resa sig ur sin broders skugga.

Bokomslag

I ”Ödet och hoppet” löser Natt och Dag den svenska medeltidens mest ökända mord på det enda sätt som idag står till buds: fiktionens.

Bokfakta:
Författare: Niklas Natt och Dag
Artnr: 9789137501307
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgiven: 2023
Sidor: 482 s
Språk: Svenska
Format: Inbunden
Genre: Skönlitteratur, historiska romaner

Niklas Natt och Dag

Niklas Natt och Dag är född 1979 i Stockholm, där han också är uppvuxen, bosatt och sysselsatt som skribent. Hans förfäder slog ihjäl Engelbrekt, förlorade huvudstaden till Kristian Tyrann och tvingades i landsflykt efter att ha krävt Jean Baptiste Bernadottes abdikation.

Recensioner

Ödet och hoppet” är ett mästerverk!

Älskade verkligen Niklas Natt och Dags trilogi från det sena sjuttonhundratalets Stockholm och kunde naturligtvis inte låta bli hans nya Ödet och hoppet även om den är något helt annorlunda. I trilogin fanns en spänningskärna byggd av fiktion, vi läsare visste inte hur det skulle gå, och runt den byggdes en enormt välresearchad verklighet som gav oss en på flera sätt ny och sannare bild av den tidens Sverige än vi fick i skolan. Nu är kärnan verklig historia, med utgångspunkt i den egna släkten, vilket innebär att vi på förhand vet vad som kommer att hända, och det skapar andra utmaningar för en författare. Räcker det verkligen med att med fiktionen som stöd fylla på de okända delar som handlar om hur och varför något händer för att fängsla en läsare, trots att vi redan vet hur det kommer att gå? Jag var initialt både skeptisk och orolig men det gick över en bit in i texten. Inte nog med att han fångar oss i en stark berättelse, han lyckas också upprepa bedriften att skapa ett nytt språk, som skiljer sig en del från trilogin, och dessutom även nu tillföra historiska insikter som sannolikt är okända för de flesta av oss. Ibland slår vi oss för bröstet med att Sverige aldrig var lika kolsvart feodalt som merparten av Europa under medeltiden men när den här författaren nu tar oss tillbaka till 1434 gestaltar han, alls inte föreläser, hur nära det var. Och vi får mycket mer än så.

/Anders Kapp